zondag 29 januari 2017

Humor in gedichten

Jules Deelder heeft de Gedichtendaggeschenkbundel van dit jaar mogen schrijven. Vanzelfsprekend eigenlijk, want het thema is humor. Rotterdamse humor, naar mijn idee. Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg. En zijn genoeg "gewone" dingen waar je met humor je kanttekeningen bij kunt zetten.

In vraag 5 uit de serie #50books vraagt Martha ons: Welk gedicht vind je het grappigste dat je ooit hebt gelezen?
 

Ik vraag me af of er nog veel dichters over zijn die het genre light verse of plezierdicht beoefenen. In het verleden wijdde ik een blog aan een bundel van Alexander Pola (een van de medewerkers aan het TV-programma Farce Majeur). In de inleiding daarbij staat achtergrondinformatie over het genre (KLIK HIER).
Een citaat daaruit: Het lichte vers kende in de jaren zeventig en tachtig een grote bloei, met vooraanstaande dichters als Kees Stip, Drs. P, Annie M.G.Schmidt, Driek van Wissen en Ivo de Wijs. (Bron: Meander). Nu resten ons alleen nog Ivo de Wijs en natuurlijk Jules Deelder. Elk met een eigen stijl. Of vergeet ik er een paar?

Voor mij was Drs.P toch wel de favoriet. Het feit dat een plezierdicht nu eenmaal moest rijmen, zorgde nog wel eens voor wat verwrongen teksten. Maar niet bij Drs.P. Die kon spelen met taal als geen ander. Het grappigst vind ik zijn gedicht waarin alles wat rijmen moest, juist vervangen was door een synoniem dat nìet rijmde. Helaas kan ik het niet meer vinden, het zou bovendien te lang zijn om hier te citeren. Maar wie voor mij de titel heeft: ik zou het op prijs stellen als je die hieronder meldt!

Maar omdat het ook tuinvogeltelweekend is, heb ik maar gekozen voor een korter versje van Alexander Pola over Pimpelmezen:

Pimpelmees

Een pimpelmees sprak: "Pimpelen
Doet mensen vaak versimpelen,
Hetgeen, als ik mij niet vergis,
Des mensen geest onwaardig is.
Bij pimpelmezen echter hoort 
Het pimpelen tot 't behoud der soort.
Wij zouden zonder gin of wijn
Gewoon maar simpel mezen zijn.

(Uit: Alexander Pola - Schrijfkramp).

Niet zo hilarisch, maar wel aardig, toch? (Met een knipoog naar de pimpelende gasten van Eva Jinek).

© Jannie Trouwborst, januari 2017. 

Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden van anderen. Wil je ook meedoen? Iedereen is vrij om de vragen te beantwoorden zoals hij of zij wil. Laat een link naar je eigen blog achter in de reacties onder het blog van Martha (KLIK HIER) of alleen je reactie. Zo kan iedereen lezen wat jij ervan vindt.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Jannie, ik heb niets met poëzie, maar om light verse kan ik af en toe smakelijk lachen. Een van de leukste gedichten die ik ken vind ik de blauwbilgorgel van Cees Buddingh. En ja, ik ben ook groot fan van drs. P met zijn onnavolgbare liedteksten. In 2015 is er een verzamelalbum verschenen "Drs. P complet sur cd" met 8 cd's met daarop alle liedjes die ooit van hem zijn opgenomen. Een aanrader! Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Driek van Wissen! Die was ik helemaal vergeten. Om zijn teksten heb ik ook erg gelachen.

    BeantwoordenVerwijderen