woensdag 12 oktober 2016

Kinderboeken herlezen

Het is Kinderboekenweek en daarom staat vandaag de boekenvraag van Hendrik-Jan in het teken daarvan. Vraag 41 van de #50books serie luidt: Lees je nog weleens kinderboeken? En waarom wel of niet? (KLIK HIER).

Als Oma lees ik al jaren kinderboeken voor, mijn oudste kleindochter is inmiddels 16 en de jongste 5. Soms zijn dat voor mij nog onbekende boeken, soms boeken die ik ooit hun ouders voorlas. Maar als ik terug moet naar de boeken die ik als kind las, dan moet ik even diep graven. En hoewel ik mijn kinderboeken al lang niet meer herlezen heb, gaat het nu toch wel kriebelen. Het is niet de eerste keer dat Hendrik-Jan met zijn vragen iets in gang zet!

Laat ik eerste een oud kinderboek noemen dat ik nog lezen móet: Afke's tiental van Nienke van Hichtum. Ik heb het jaren geleden van mijn grootmoeder (1892-1975) gekregen. Het was voor haar een dierbaar boek, omdat, zoals ze zei, de omstandigheden die er in beschreven werden heel dicht bij haar eigen kinderleven kwamen. Bovendien was de schrijfster (Sjoukje Bokma de Boer, pseudoniem Nienke van Hichtum) de vrouw van Pieter Jelles Troelstra, mijn oma's grote held.

De kinderboeken die ik las als ik bij deze oma logeerde, zal ik niet snel vergeten, maar ook niet nog eens lezen: ik vond ze te naar, eng, vreemd. Voor wie dat nog wat zegt: De negerhut van oom Tom, Gullivers reizen, Alleen op de wereld. Misschien was ik te jong toen, ze maakten me verdrietig en bang. Wat ik wel waarderen kon waren de twee boekjes van Piggelmee. Bulletje en Boonestaak had ze ook, maar daar snapte ik niets van.

Maar dan de herinneringen aan mijn eigen boeken, die ik nog wel in de kast heb staan, maar waarvan ik me niet meer kan herinneren wanneer ik ze voor het laatst las. Waar ze over gaan en waarom ik ze destijds mooi vond, weet ik nog wel. Hoog tijd om ze dus maar weer eens open te slaan. Goede vraag dus weer van Hendrik-Jan!

Ik ben benieuwd of er lezers van dit blog zijn, die ze ook kennen. Hier komen ze:
- Kinderen van de grote fjeld - Laura Fitinghoff
- De wonderketting - Margreet Bruijn
- Spoorwegkinderen - Edith Nesbit
- Saskia en Jeroen (serie) - Jaap ter Haar
- Het Winterboek van Paulus de Boskabouter - Jean Dulieu

© JannieTr, oktober 2016.

De leesvraag #50books (KLIK HIER) is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf 2016 doet Hendrik-Jan dat. Vanaf "2016: vraag 2" probeer ik elke week mee te doen.

4 opmerkingen:

  1. Saskia en Jeroen kan ik mij nog wel herinneren en kabouter Piggelmee ook, maar de andere ken ik niet. Ben je niet bang dat ze tegenvallen als je ze nu gaat lezen? Ik heb bijvoorbeeld eens gehoord dat de boeken van Dick Laan over Pinkeltje eigenlijk best slecht geschreven zijn. Geen idee of het zo is, maar ik wil mijn jeugdherinnering niet verpesten, dus lees dat maar niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat kan ik me voorstellen! Zo heb ik nog altijd spijt dat ik terug ging naar de omgeving van mijn jeugd (Bos bij Birkhoven - Amersfoort!). Maar Afkes Tiental moet ik echt lezen: ter nagedachtenis van mijn Oma. Nienke van Hichtum is ook geen slechte schrijfster, misschien is het wat oubollig. De kinderen van de grote fjeld was een internationaal bekend kinderboek, zal dus ook wel meevallen. Net als De spoorwegkinderen. En De wonderketting was sprookjesachtig en spannend. Kijken of die ervaring nog overkomt. Overigens zijn deze kinderboeken nog steeds gewild (bij ouderen zoals ik denk ik). Ze staan tweedehands als klassiekers te koop en wie weet op boekenmarkten? Pinkeltje heb ikzelf nooit gelezen. Maar mijn kleinkinderen vonden er niet veel aan, hoorde ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Saskia en Jeroen heb ik ook wel gelezen.
    Wat teleurstelling bij later weer lezen betreft heb ik de ervaring dat het wel qua taal kan teleurstellen maar dat de herinnering van hoe ik het ervaren heb als kind daar niet van verdween.

    BeantwoordenVerwijderen