zondag 25 september 2016

Ongelezen boeken in de kast

Er zijn al heel wat confronterende vragen gesteld door Hendrik-Jan in de serie #50books dit jaar. Dat geldt ook zeker voor vraag 38: Hoeveel van de boeken in je boekenkast heb je eigenlijk gelezen? (KLIK HIER). Daarbij gaat hij uit van romans. Ik zou dat nog verder willen beperken tot boeken van mijzelf, want zoals lezers van dit blog wel weten: ik heb ook nog eens erg veel boeken van mijn grootouders en ouders op zolder staan.

Om het antwoord kan ik niet heen: dat zijn er erg veel. De meest recente boeken (afgelopen 10 jaar) staan in een aparte kast in de huiskamer en heb ik voor het overgrote deel gelezen. Bewust gekocht of opgevraagd bij de uitgeverij omdat ik ze lezen wilde. Ongevraagd toegezonden boeken die me niet aanspreken geef ik gelijk weg aan wie er belangstelling voor heeft of breng ik naar een boekenmarkt voor het goede doel.

In een andere kast op de beneden verdieping staan heel veel romans die ik kocht op boekenmarkten met het idee dat ik ze ooit nog eens ging lezen. Het gaat om wat oudere Nederlandse literatuur. Ik denk dat ik daar de helft nog niet van gelezen heb. Er komen zoveel mooie nieuwe boeken uit, dat ik er maar heel zelden een van uitkies om te lezen. Daarom ga ik niet meer naar boekenmarkten of kringloopwinkels. Het is te verleidelijk om er weer een aantal mee naar huis te nemen.

Op de Frederik Müller Acacdemie in Amsterdam (waar destijds de bibliotheekopleiding was) kreeg ik les van Kees Fens. Voor wie die naam niets zegt: Kees Fens was literatuurcriticus en schreef boekbesprekingen voor de Volkskrant en columns voor De Tijd. In een van die columns stipte hij eens aan hoe onverzadigbaar hij zijn hele leven boeken had verzameld. Met daarbij wat hij zich op elke leeftijd wijsmaakte om de aankopen en het uitdijen van de collectie te verdedigen. Uiteindelijk zou er een tijd aanbreken waarin hij ze allemaal kon lezen. Om tenslotte te constateren dat hij inmiddels de leeftijd bereikt had waarop duidelijk werd dat dat nooit meer zou lukken.
Ik heb de column destijds uitgeknipt en bewaard, omdat hij mij als 40-jarige toen al aansprak. Ik voorzag mijn toekomst, want inmiddels ben ik ook zo ver, dat het niet logisch is er nog langer van uit te gaan dat ik mijn hele verzameling zal kunnen lezen. Los van het feit, dat ik er ook eigenlijk geen behoefte meer aan heb. Ik moet ze maar eens los gaan laten. Heb ik ooit de behoefte een van die klassiekers (want daar gaat het meestal om) toch nog te lezen, dan zijn er bibliotheken die mij een exemplaar kunnen bezorgen.

Helaas heb ik de uitgeknipte column zo goed opgeborgen, dat ik hem niet meer kan vinden. Mocht er iemand zijn die weet hoe ik aan de tekst ervan kan komen, dan zou ik dat graag horen. Ik wil hem best nog wel eens lezen. Ter inspiratie bij het opruimen......

© JannieTr, september 2016.

De leesvraag #50books (KLIK HIER) is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf 2016 doet Hendrik-Jan dat. Vanaf "2016: vraag 2" probeer ik elke week mee te doen.

2 opmerkingen:

  1. Klinkt herkenbaar! Ik kan me nu al voorstellen dat ik over dertig jaar ook gigantisch veel boeken vergaard zal hebben ;-)

    Misschien vind je het artikel wel terug in je studieboeken van toen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, helaas. Ten eerste heb ik die niet meer (uit 1968) en ten tweede was het stukje van veel later. Maar ik heb ontdekt, dat er vorig jaar een boekje verschenen is waarin stukjes en columns van Kees Fens zijn verzameld. Ik heb het opgevraagd bij de bieb. Dus ik ben benieuwd.

      Verwijderen