zondag 10 juli 2016

Lang leve oud - tien korte verhalen

In het voorjaar kwam ik er bij toeval achter dat Beemster Kaas een bundel korte verhalen cadeau deed bij zijn oude kaas. Niets bijzonders zou je denken, maar toen ik zag wie de tien uitverkoren auteurs waren, wist ik dat ik die bundel wilde lezen. Het bleek ook mogelijk de bundel, zonder kaas, rechtstreeks via de site van Beemster te bestellen (KLIK HIER). Binnen een week had ik hem in huis. Ik weet niet of er nog exemplaren beschikbaar zijn, maar als dat zo is: hij is het aanvragen zeker waard! 

Om welke auteurs gaat het? In alfabetische volgorde van achternaam: Joris van Casteren, Bart Chabot, Elke Geurts, Sanneke van Hassel, Thomas Heerma van Voss, Shira Keller, Auke Kok, Marcel Möring, Pauline Slot en Manon Uphoff. Deze tien schrijvers geven elk op hun eigen manier hun kijk op het ouder worden van nu weer in even zoveel korte verhalen.

De titel van de bundel luidt: Lang leve oud: een oude aan oud in 10 korte verhalen. Het is heerlijk om te kunnen ervaren hoe één en hetzelfde thema door iedere schrijver anders uitgewerkt wordt. Behalve hun visie op oud worden of zijn, geven ze het verhaal ook een eigen toon: melancholisch vaak, maar ook met humor of ironie of optimistisch, op de toekomst gericht.

Uiteraard spreekt het ene verhaal me meer aan dan het andere. Enkele auteurs behoorden al tot mijn favorieten en maakten die titel opnieuw waar.

Elke Geurts schreef een gevoelig verhaal over ouders die niet steeds gelegen komen, maar wel altijd welkom zijn. Je voelt hoe de dochter op eieren loopt en begrijpt haar tweestrijd vanwege haar man die de bezoeken allang zat is. Hoe ze zich van alles laat welgevallen... Zoals altijd bij Elke is de spanning onderhuids: je voelt het meer dan dat het er staat.

Sanneke van Hassel is onovertroffen als het gaat om met heel weinig woorden een prachtig melancholisch verhaal neer te zetten: het portret een Kaapverdiaanse buschauffeur, ooit hierheen gekomen om genoeg te verdienen om op zijn mooie eiland van zijn oude dag te genieten. Maar er gebeurde hier in Nederland zoveel. Relaties veranderden, kinderen groeiden op in een wereld die ze niet willen verlaten, kostten meer geld dan verwacht. Vroegpensioen zat er niet meer in, het leven werd duurder, sparen lukt niet. En zo rijdt hij zijn rondjes met tram of bus, droomt van zijn eiland, maar beseft dat hij zijn dromen hier zal moeten waar maken. 

Maar er zijn ook verrassingen, nieuwe ontdekkingen. Van de schrijvers waar ik nog niet eerder iets van las, vielen mij op Manon Uphoff, Pauline Slot en Shira Keller.

Een bundel vol mooie verhalen. Alles hier bespreken kan niet. Ik hoop dat het boekje nog aan te vragen is. Wellicht volgt een extra druk, als er veel belangstelling is.......

Lang leve oud: een ode aan oud in 10 korte verhalen. Beemsterkaas, 2016. Pb, 58 pg. Geen ISBN.

© JannieTr, juli 2016.

Ik lees Nederlands, 27/35.

3 opmerkingen:

  1. Interessant idee om een aantal schrijvers over een thema te laten schrijven. En wat bemoedigend dat een kaasfabrikant zich in wil zetten voor de Nederlandse literatuur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was ook verrast, het zijn toch niet de eerste de besten die ze gevraagd hebben. En dat ze ook mee wilden doen! Maar de combi is wel leuk: Nederlandse kaas met Nederlandse auteurs.

      Verwijderen
  2. Heel mooie recensie Jannie, ik ga proberen of ik het te pakken kan krijgen.
    Dettie

    BeantwoordenVerwijderen