maandag 18 juli 2016

Binge reading? Bestaat dat wel?

Soms worden woorden uit een andere taal opgenomen in het Nederlands zonder dat de gebruikers precies weten wat ze in de oorspronkelijke taal betekenen. Of ze worden aanvankelijk wel voor de juiste situaties gebruikt en later toegepast op omstandigheden die toch net niet aan de definitie van het woord in de andere taal voldoen.

Daarvan is "BINGE" een mooi voorbeeld. Toen ik het voor het eerst hoorde, had ik geen idee waar het over ging, ik kende dit Engelse woord niet. Dus ging ik proberen de context te gebruiken om het te begrijpen, maar daar kan het fout gaan. En omdat ik het gevoel had dat "binge reading" niet erg strookt met mijn veronderstelling over wat (to) binge betekent, heb ik eerst enig onderzoek naar de juiste/aanvankelijke betekenis van het woord gedaan, voor ik vraag 29 van #50books van Hendrik-Jan ga beantwoorden: Heb jij ook weleens aan binge reading gedaan? (KLIK HIER)

De definitie in een Engels woordenboek luidt: a binge is a short period of excessive consumption.
Ook worden genoemd:
1. an occasion of excessive eating or drinking (soms ook watching)
2. any act of immoderate indulgence. 

Kernwoorden zijn dus (vrij vertaald): een extreme consumptie in korte tijd en een daad van mateloosheid. In die betekenis zijn binge eating (boulimia) en binge drinking (zuippartijen) duidelijk. Binge watching ligt al iets genuanceerder: dan moet er sprake zijn van in één weekend 40 afleveringen van een serie bekijken, met alle ongezonde gevolgen daarvan (nauwelijks slapen, ongezond eten e.d.). Wie deze serie in enkele weken bekijkt (elke avond 3 afleveringen bv.) doet niet aan binge watching.


En zo komen we tenslotte aan bij binge reading. Uitgaande van de oorspronkelijke betekenis in het Engels, denk ik dat het nauwelijks voorkomt. Soms heb je een boek in handen dat je niet kunt wegleggen, zo spannend is het. Als je dan de hele nacht doorleest, zou je kunnen zeggen dat er sprake is van binge reading. Dat is ook het geval als je meedoet met een 24-hour-read-a-thon.


Maar wie alle boeken van een serie of schrijver wil lezen, omdat hij er door gefascineerd is, is geen binge reader MITS zijn normale leven er niet onder lijdt! BINGE zal dus zelden van toepassing zijn op lezen.

Series lezen deed ik in mijn jeugd graag. De figuren uit de kinderboeken waren echte vriendjes: Bolke de Beer (A.D. Hildebrand), Okki Pepernoot (Leonard Roggeveen), Saskia en Jeroen (Jaap ter Haar). Later Jip en Janneke (Annie M.G. Schmidt) als voorleesboek voor mijn zusje en nu ook favoriet van de kleinkinderen. Op de middelbare school waren het vooral de verplichte boeken, maar daarna las ik een poos alles wat van Hubert Lampo verscheen (dat mijn vader ze heel lief voor me bleef kopen, ook toen ik die boeken niet meer zo fantastisch vond, vertelde ik geloof ik al eens).

Tijdens de drukke periode met werk, studie en kinderen las ik graag detectives. Ik heb toen bv. alle boeken met Broeder Cadfael in de hoofdrol van Ellis Peters gelezen. Heerlijke combinatie was dat: historie en een broeder als speurder. Toen ze op waren (bij de bieb) ben ik over gestapt op non-fictie, volkomen willekeurige boeken die op dat moment interessant leken.

De laatste jaren ontdek ik nieuwe schrijvers, soms bij hun debuut (Boven is het stil - Gerbrand Bakker), soms bij toeval (Jan van Mersbergen, via een kort verhaal in Het winterboek van Bakker en Elke Geurts, via het gewonnen De weg naar zee). De ene keer heb je dan met terugwerkende kracht nog een hoop moois te lezen, een andere keer is het wachten op nieuw werk. Van de wat oudere schrijvers lees ik bijna elk nieuw boek (Maarten 't Harten, Adriaan van Dis, Remco Campert) en af en toe iets dat al eerder verscheen. Ook van Bernlef lees ik nog geregeld iets.

Misschien ben ik inmiddels te oud (en wijs?)voor: een extreme consumptie in korte tijd en een daad van mateloosheid. Zeker wat lezen betreft. Maar het bezoeken van boekenmarkten en kringloopwinkels heb ik toch maar afgeschaft: tegen binge-bying-books moet ik mezelf in bescherming blijven nemen!!

© JannieTr, juli 2016.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten