woensdag 20 april 2016

Bloggen over boeken: waarom eigenlijk?

De vraag van deze week van #50books (KLIK HIER)  is volgens Hendrik-Jan een eerbetoon aan lezer en blogger Ruud Ketelaar. Hij is deze week plotseling overleden. Ik kende hem (en zijn blogs) niet, maar uit het blog dat Hendrik-Jan over hem geschreven heeft, kan ik opmaken dat dat voor veel andere bloggers een groot gemis betekent.
De vraag (nr. 16) die hij vond passen bij dit verlies ligt eigenlijk erg voor de hand, maar is tegelijkertijd een hele wezenlijke: Waarom blog je over boeken?  Ik denk dat prima te weten, maar soms twijfel ik wel eens aan mezelf.... Goed om het eens op een rijtje te zetten. 

Eind van dit jaar blog ik alweer tien jaar over boeken. Aanvankelijk bij een andere bloghost, maar toen die stopte en beloofde alle blogs over te zetten naar een nieuwe host ging er veel mis. Gelukkig had ik alle boekbesprekingen nog als Worddocument op mijn pc staan. Ik maakt een nieuw blog aan bij Blogspot en begon met het overzetten van de oude boekbesprekingen. Maar intussen las ik ook nieuwe boeken die om een bespreking vroegen en zo komt het dat ik nog steeds niet klaar ben met het overzetten van alle oude bestanden.

Is dat dan belangrijk? Ja, ik vind van wel. Aanvankelijk las en schreef ik vooral voor mezelf: het blog was mijn archief. En als iemand mee wilde lezen: prima. Die basishouding is er nog steeds. Maar mijn motivatie voor dit boekenblog is in de loop der jaren wel veranderd. Leesbevordering werd de leidraad. Ik was lid geworden van een leesclub en ontdekte dat men bij het bespreken van boeken weinig aandacht had voor HOE de schrijver te werk was gegaan. Het bleef steken bij een inhoudelijke discussie over het thema en over de emoties die een boek opriep. Niets mis mee, maar ontdekken welke technieken een schrijver gebruikt kan toch ook een verrijking betekenen. Daarnaast schreef ik recensies voor De Leestafel (KLIK HIER) die ook voor leesbevordering staat en nog steeds een hele aantrekkelijke site is voor wie leestips nodig heeft! 

Daardoor veranderde de toon van de recensies, ze werden technischer. Ruim 4 jaar heb ik leesclubs begeleid, waarbij naast het leesplezier, ook het ontdekken van hoe het komt dat een boek aanspreekt of juist niet, een plek kreeg. En te ervaren waarom dat voor elke lezer anders kan zijn. Ik deed verslag van de bijeenkomsten, maakte vragen (of nam de vragen van de deelnemers over) bij de besproken boeken en zette dat op het blog. Ook trachtte ik tips te geven voor leesclubs die wellicht meelazen.

Leesclubs zijn inmiddels booming business geworden (ook online) en omdat ik graag weer gewoon wilde lezen waar ikzelf zin in had (zonder heel veel tijd in één bepaald boek te moeten stoppen), stopte ik met de leesclubs en met het geven van tips. Daar zijn er voldoende van te vinden op internet. Mijn blog werd weer mijn archief, maar met leesbevordering hoog in het vaandel.

Dat is de reden dat je op mijn blog zelden boeken tegen zult komen die mij niet bevielen. Ik kies mijn boeken zorgvuldig, probeer vooraf in te schatten of het iets voor mij is. De meeste koop of leen ik, een enkele vraag ik op bij de uitgever. Ongevraagde toezendingen bespreek ik alleen als ze me bevallen. Waarom? Omdat ik mensen graag iets aanraad, waar ik achter kan staan en enthousiast over ben, in de hoop dat anderen er dan ook van genieten. Soms kom ik er niet onderuit een kritische noot te laten horen, maar een boek dat ik niet de moeite van het bespreken waard vind, zul je op mijn blog niet aantreffen. Want wat heeft dat voor zin? Ik ga niemand vertellen wat ze wel of juist niet moeten lezen. Dus alleen: hier werd ik enthousiast van, wie wil kan het proberen. 

Ik spreek ook niet meer van een Recensie, maar noem het Leeservaring. Mijn beleving staat daarbij voorop, niet meer een puur technische bespreking, maar wel één met hier en daar een aandachtspuntje uit de literatuuranalyse: spanningsopbouw, genre, thema's, personages. Net wat het meest van toepassing is. Zonder te overvoeren met termen waar de gemiddelde lezer geen raad mee weet. Maar gelukkig zijn er steeds meer lezers die (vaak via een leesclub) ook aandacht hebben voor het vakwerk van de schrijver.

Om van een lang verhaal een kort antwoord op deze vraag te maken: Ik blog over boeken omdat ik een archief wil bijhouden van wat ik las en om iets te doen aan leesbevordering: via tips voor titels en het benoemen van de instrumenten die een schrijver gebruikt. 

© JannieTr, april 2016

De leesvraag #50books (KLIK HIER) is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf 2016 doet Hendrik-Jan dat. Vanaf "2016: vraag 2" probeer ik ook elke week mee te doen.

1 opmerking:

  1. Interessant! Ik blog eigenlijk puur voor het plezier over boeken, de 'echte', technische recensies schreef ik voor Cutting Edge. Dus ik gebruik ook liever het woord 'leeservaring' :-)

    BeantwoordenVerwijderen