zaterdag 27 februari 2016

Hoe maak jij tijd om te kunnen lezen?

Als kind las ik het liefst de hele dag. Helaas werd niet altijd begrepen hoe belangrijk dat voor mij was. Ik werd geregeld beschuldigd van egoïstisch en ongezellig gedrag als ik liever alleen thuis bleef met een boek, dan samen met de rest van het gezin te gaan wandelen. Maar ik bleef een fervente lezer, die zelfs op de middelbare school geen problemen had met de verplichte leeslijst. En omdat ik na het behalen van mijn diploma niet precies wist wat ik worden wilde (studeren was in ons gezin geen optie), kwam al gauw de suggestie op: bibliothecaresse. Eenmaal klaar met de opleiding koos ik mijn werkgevers toch vooral bij de speciale en wetenschappelijke bibliotheken en werd het lezen van literatuur beperkt tot de vrije uurtjes of de treinreis naar en van mijn werk. Geconfronteerd met weinig tijd door een groeiend gezin en een baan schoot het lezen er steeds meer bij in. Pas toen de kinderen groter werden, was er weer ruimte voor (o.a.) literatuurcursussen bij de Open Universiteit en de boeken die daarbij hoorden. Pas na mijn pensioen kwam het lezen van Nederlandse literatuur (en het bloggen erover) weer goed op gang.

Vanwaar deze lange inleiding? Vraag 8 van Hendrik-Jan luidt: Hoe maak jij tijd om te kunnen lezen? (KLIK HIER) Terugkijkend moet ik concluderen dat het afhangt van de levensfase waarin je verkeert, je persoonlijke omstandigheden en welke keuzes daarvoor gemaakt moeten worden.

Maar laat ik uitgaan van mijn huidige omstandigheden. Eigenlijk zou ik veel meer tijd door kunnen brengen met lezen dan ik nu doe. Dat dat er niet van komt, heeft verschillende redenen. Allereerst heb ik teveel hobby's, waar o.a. wandelen en fotograferen bij horen. Musea bezoeken, film, theater: ik doe ook dat graag, liever dan TV kijken. Dan zijn er nog 5 kleindochters (ja, die horen ook bij mijn hobby's!). En genealogie en leergierigheid slokken tenslotte nog veel tijd op, want ik lees eveneens veel via internet of in een non-fictieboek dat niet ter sprake komt in mijn blog.

Mijn tip zou dus eigenlijk moeten luiden: Schaf zoveel mogelijk hobby's af en beperk je interesses, zodat er meer tijd voor lezen is. Maar helaas, dat blijkt voor mij toch wel erg moeilijk, al zal ik eens nadenken over een meer evenwichtige verdeling.

Tenslotte nog een zeer persoonlijke belemmering bij lezen van meer boeken: van elk boek (tenzij ik het echt heel slecht vind) schrijf ik een blogje. Ik begin nooit aan een nieuw boek voordat dat geschreven is. En als dat dus even op zich moet laten wachten (geen tijd of inspiratie), dan ligt een nieuw boek soms een poosje (onnodig) te wachten.

Ik hoop dat er veel tips komen van de andere deelnemers aan #50books: doe daar je voordeel mee, want aan die van mij heb je niet veel. Maar onthoud toch ook: bij het verdelen van je tijd zul je altijd moeten kiezen. Maar kiezen voor lezen is niet per se egoïstisch en ongezellig, als je daarbij ook maar oog hebt voor de behoeftes van wie je dierbaar zijn......

© JannieTr, februari 2016.

De leesvraag #50books (KLIK HIER) is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf 2016 doet Hendrik-Jan dat. Vanaf "2016: vraag 2" probeer ik ook elke week mee te doen.

2 opmerkingen:

  1. Beste vakgenoot, wonderlijk toch hoeveel lezers van hun hobby hun werk hebben gemaakt, ik heb ook de bibliotheekopleiding gekozen vanuit mijn liefde voor boeken. Die middelbare schoollijst: een eitje, ik las zelfs de boeken van een vriendin en maakte samenvattingen voor haar. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar! Ik heb eigenlijk altijd veel gelezen, behalve tijdens mijn studententijd. Dan moest ik tijdens het academiejaar al zoveel lezen, dat ik in de vakantie liever andere dingen deed. Nu heb ik meer zin en tijd om te lezen. De belangrijkste tip is vooral om de tv niet aan te zetten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen