dinsdag 19 januari 2016

Spring je ook uit de band bij de boekenopruiming?

Er was een tijd dat ik geregeld te vinden was op boekenmarkten, bibliotheekboekenverkopen, boekenbeurzen, boekenfestijnen en uiteraard boekopruimingen. Die tijd ligt achter me. Het is niet meer verantwoord nog meer boeken in huis te halen en al helemaal geen boeken die ik voor ik ze zag niet begeerde. Dat laatste woord is doorslaggevend. Want als ik ze zie liggen voor belachelijk lage prijzen, dan moeten ze mee naar huis. Omdat ze te mooi of interessant zijn om te laten liggen of omdat ik ze altijd al eens had willen lezen of omdat het zonde is dat ze weggedaan worden.

Eerst stopte ik met de bibliotheekopruimingen: mijn verontwaardiging voor wat daar allemaal afgeschreven werd was groot. Voor een klein bedrag kon ik ze redden, maar dat ik er vervolgens ook iets mee moest doen vergat ik. Lezen kwam er vaak niet van en zo stonden ze alleen maar ruimte in te nemen. Op een enkeling na gaan ze binnenkort allemaal naar de regionale boekenmarkt voor het goede doel. Ik heb er vrede mee dat ze daarna, als ze onverkocht blijven, weggedaan worden.

Toen ben ik gestopt met boekenmarkten. Het toenemende aantal houdt gelijke tred met de hoeveelheid ouderen die hun huis opruimen omdat ze kleiner willen wonen en jongeren die ruimte genoeg hebben op hun mobieltje of e-reader en dus de papieren versies kunnen missen. Tot  7 à 10 jaar geleden verkocht ik via Boekwinkeltjes nog gemakkelijk 3 tot 4 boeken per week, uit mijn eigen bezit of bij elkaar gescharreld op boekenmarkten. Een leuke hobby, dat snuffelen en weer onderbrengen bij iemand die er naar zocht. Maar de tweedehandsboekenmarkt is helemaal ingestort en nu zit ik met veel boeken waar ik niemand voor vinden kan en waar ik afscheid van zal moeten nemen. 

Sinds onze verhuizing naar Zeeuws-Vlaanderen zijn boekenbeurzen en -festijnen moeilijker bereikbaar. Soms ligt de verleiding voor een Boekenfestijn in de Ahoy in Rotterdam nog wel eens op de loer, vooral als mijn dochter er op zoek wil naar kinderboeken voor mijn kleindochters. Maar tot nog toe ben ik sterk gebleven.

Blijft over "boekopruimingen in boekwinkels". Het is al lang geleden dat ik die bezocht. In het verleden kwam ik geregeld bij De Slegte in Rotterdam of Den Haag. Sinds we hier wonen soms in Gent. Daar is het constant opruiming. Maar voor een interessante opruiming in een echte boekwinkel moet je toch in een wat grotere stad zijn. Voor mij zou dat dus De Drukkerij in Middelburg moeten zijn, maar ja de reis erheen en die toltunnel hè, dat maakt het een stuk minder lucratief.
Daar komt bij dat ik, gezien de grote hoeveelheid die hier al is, besloten heb het kopen van nieuwe boeken tot een minimum te beperken. Van mijn lievelingsauteurs koopt ik uiteraard hun boek meteen bij verschijnen, de overige boeken leen ik via de bieb of probeer ik (als ik toch besluit ze aan te schaffen) tweedehands te kopen.

Dus: voor mijn geen reguliere boekopruimingen. Al zal ik nooit een stalletje met afgeprijsde boeken voorbijlopen zonder er even te snuffelen.......

© JannieTr, januari 2016. 

De leesvraag #50books (KLIK HIER) is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf 2016 doet Hendrik-Jan dat. Vanaf "2016: vraag 2" probeer ik ook elke week mee te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten