maandag 13 juni 2011

Gerrie Hondius - Ik ontmoette een man

Juni 2011 - waardering: 6

Inleiding

Wat een verrassing: 35 pakketten met alle vijf de te beoordelen debuten van dit jaar voor de Academica Literatuurprijs (ALP) werden onlangs verloot en ik bleek èèn van de winnaars te zijn. Ik ben er echt blij mee, omdat ik verwacht dat ik dit jaar van bijna àlle boeken zal kunnen genieten. Dat is nog niet eerder het geval geweest.

Als derde koos ik voor Gerrie Hondius - Ik ontmoette een man. Een aardig boekje, niet te dik, niet te zwaar, leuk voor tussendoor. En daarin klinkt meteen mijn oordeel al een beetje door. Ik vraag me af of het wel in de shortlist van de ALP thuis hoort.

Inhoud

Ik ontmoete een man is geen roman, ook geen verhalenbundel: het is een verzameling miniatuurtjes die meestal uit 1, soms uit 2 en een enkele maal uit 3 bladzijden bestaan. Ze beginnen bijna allemaal met de zin: Ik ontmoete een man. 

Leeservaring

Het is goed te merken, dat Gerrie Hondius ook schildert en striptekeningen maakt: mannen (èn vrouwen) wordend heel treffend neergezet in zo'n ultra kort verhaaltje. De situaties zijn geregeld heel herkenbaar, maar vooral hilarisch. Soms laten ze je met weemoed (of schaamte) terugdenken aan je eigen ervaringen en relatieperikelen. Niet onprettig lezen dus, maar voor de ALP toch een maatje te klein.

Ik vroeg me af hoe dit boekje tussen de andere titels terecht gekomen is. Het toeval wil dat Gerrie Hondius de enige vrouw op de shortlist is en dat de organisatie van de ALP er nogal een punt van maakt, dat bij hen het publiek de doorslag geeft bij de toekenning van de prijs en dat van alle tot nog toe uitgereikte prijzen (15) meer dan de helft (8) naar vrouwelijke auteurs ging. Terwijl bij de toekenning van alle andere literaire prijzen vrouwen ver in de minderheid zijn. Dan moet men er bij de vaststelling van de shortlist ook wel voor zorgen dat er voor een vrouw te kiezen valt. Overigens kreeg ik geen antwoord op mijn vraag via Twitter hoe de samenstelling van de publieksjury was: waarschijnlijk is het percentage vrouwen daarin groot. Ook dat zou van invloed kunnen zijn op de keuze voor een winnares. Waarmee nog nìets gezegd is over de oorzaak van het ontbreken van vrouwen bij de overige literaire prijzen.......

Toch vraag ik me oprecht af of er echt geen andere vrouwelijke auteur voor de shortlist in aanmerking kwam. Bij Leestafel.info worden elk jaar alle debuten die meedingen naar de APL (vaak meer dan 80!!) gelezen. Ik zou van hen wel eens willen horen of ze een andere vrouwelijke auteur kunnen noemen die dit jaar eigenlijk niet had mogen ontbreken op de shortlist.

Tussenstand

Na het lezen van 3 debuten voor de ALP is mijn voorlopige volgorde: 1. Bart Vercauteren - Het graf van de voddenraper, 2. Menno Lievers - De val van Hippocrates en 3. Gerrie Hondius - Ik ontmoette een man.

Gerrie Hondius - Ik ontmoette een man. Amsterdam, Contact, 2010. Paperback, 2e dr., 165 pg., isbn: 9789025470067.

©JannieTr, 13 juni 2011.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten