maandag 3 januari 2011

Sjoukje van der Kolk – SimplifyLife: terug naar de essentie van je leven


December 2010 – waardering: 7,5

Inleiding

Al een paar jaar ben ik lid van Bookcrossing en zo kon ik van een ander lid dit boekje te leen krijgen. Het leek me een mooi rustpunt tussen alle literatuur die niet alleen om lezen maar ook om analyseren en beoordelen vraagt.

Leeservaring

Het bleek een goede keus. Natuurlijk las ik het weer veel te snel en natuurlijk dacht ik heel veel al wel te weten en vond ik de rest logisch klinken. Maar toch drukte het me ook weer eens met mijn neus op de feiten: zodra de woorden uit een boek als dit weer naar het onderbewuste zullen zijn gezakt, zal ik vervallen in oude patronen die niet goed voelen en waar ik graag iets anders voor in de plaats zou willen stellen. Dat heeft de ervaring inmiddels wel geleerd. En weer neem ik me voor dat het ditmaal anders zal moeten gaan….

Inhoud

Waar gaat dit boekje over? Geciteerd van de flaptekst:

We willen zo veel. We hebben het gevoel dat we het leven moeten 'maken' en op alle fronten tegelijk moeten presteren: carrière, kinderen, relatie, vrije tijd en sociaal leven. Intussen hebben we 'nergens' tijd voor en verwaarlozen we datgene wat werkelijk van waarde is in het leven.
Het kan anders. Eenvoudiger. SimplifyLife inspireert om anders te gaan leven. Minder druk en gehaast. Met vijf basisprincipes leer je beter omgaan met een maatschappij vol mogelijkheden en eisen. Je krijgt meer grip op je eigen gedachten en emoties. Je leert vereenvoudigen, waardoor je merkt dat het leven minder ingewikkeld wordt en je meer innerlijke rust ervaart.
De vijf basisprincipes:
* Leer het onderscheid tussen wat echt belangrijk is en wat niet.
* Leer kiezen en ga voor goed genoeg.
* Accepteer en laat los.
* Begrens en beperk (jezelf en anderen).
* Oefen aandacht en betrokkenheid.

Sjoukje van de Kolk is communicatiedeskundige en auteur. Ze studeert filosofie. Naast dit boek schreef ze o.a. Kiezen is een kunst en Lucht in je leven en ze is medeauteur van Exit Supermama. Ze is de oprichtster van www.simplifylife.nl, vol interessante artikelen over hetzelfde onderwerp. Elke maand komt er een Nieuwsbrief uit.

Sjoukje van der Kolk – SimplifyLife. Spectrum, 2009, paperback, 2e dr., 160 p., met lit. opg.

© JannieTr, januari 2011.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten