maandag 13 april 2009

Remco Campert – Tijd duurt één mens lang / Nieuwe herinneringen


April 2009 – waardering: 8,0.

In 2006 won Remco Campert met het door hem zelf voorgelezen luisterboek Het satijnen hart de Prijs voor het beste luisterboek van dat jaar. Dat smaakte kennelijk naar meer, want in 2008 verscheen een luister-CD met daarop de 30 nieuwe gedichten van de dichtbundel Nieuwe herinneringen (2007) door hem zelf voorgelezen samen met een DVD-Video met als titel: Tijd duurt één mens lang, een filmportret van Remco Campert.
                       
Sommige gedichten op de CD zijn ooit elders verschenen, andere zijn opgedragen aan vrienden. Ze gaan over de liefde, meisjes, steden, het leven, vroeger of over de poëzie zelf. Alle dertig gedichten hebben een terloopse, kalme en melancholieke sfeer. Campert leest met trage en fraaie stem voor. Dat past goed bij de gedichten, maar het is niet aan te raden alle gedichten onmiddellijk na elkaar te beluisteren (ca. 48 min.) dan wordt het wat monotoon. Het is te merken dat de dichter ouder wordt. Het lezen lijkt hem moeite te kosten, hij heeft weinig adem om voor te dragen. Hoewel het beslist iets toevoegt als een dichter zijn eigen gedichten voorleest, vind ik het toch prettiger om ook over de gedrukte versie te beschikken: sommige gedichten wil ik nu eenmaal regel voor regel tot me laten doordringen of wat langer laten bezinken. Een dichtbundel lees ik niet in één ruk uit: die neem ik af en toe weer op.
Wat valt er te zeggen over de gedichten zelf? Sommige troffen me meteen, andere zou ik graag nog eens lezen. Als ik binnenkort de dichtbundel heb kunnen lenen in de bibliotheek zal ik daar nader op ingaan. Op dit moment herinner ik me als ontroerend: Boerin in Iviers en De witte roos.
                                 
In de documentaire “Tijd duurt één mens lang” zien we Remco Campert die zich teruggetrokken heeft in zijn werkkamer. Daar schrijft hij columns, romans, verhalen en gedichten, luistert naar jazz, belt met zijn vriend Jan Mulder, toont dierbare boeken en vertelt over zijn verleden en over nu. Er is geen interviewstem te horen: men hoort alleen Remco Campert spreken, mijmeren lijkt het af en toe. Daardoor is het een intiem en rustig portret geworden waarin belangwekkende thema’s als zijn schrijverschap en het ouder worden aan bod komen. Hij leest af en toe gedichten voor die het verhaal ondersteunen. De achtergrondmuziek is jazz. Een bijrolletje is er nog voor zijn poes Poef. Het filmportret duurt ongeveer 35 min. Ik vond het mooi aansluiten bij het gedachtegoed dat ten grondslag ligt aan Een liefde in Parijs en Het satijnen hart.
                                                             
Nieuwe herinneringen [Compact disc] : een filmportret van Remco Campert / Remco Campert. Tijd duurt één mens lang : een filmportret van Remco Campert / door Thorvald Kleve, Jeroen Kostense en Jeroen S. Rozendaal ; met muziek van Benjamin Herman. - [Amsterdam] : De Bezige Bij audioboek, cop. 2008. - 1 compact disc (ca. 48 min.), 1 dvd-video (ca. 38 min.). - Titel van label. - Integrale weergave van het boek 'Nieuwe herinneringen' voorgedragen door de auteur . - (Zoem) ISBN 978-90-234-2866-4. (Geleend uit de bibliotheek; nieuw te koop voor € 19,90).
                                                 
© JannieTr, 13 april 2009.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten