zaterdag 16 december 2006

Vonne van der Meer - Niemand op heel Vlieland

Nadat ik Eilandgasten had uitgeleend aan mijn schoonzusje, kreeg ik dit boekje van haar cadeau: Niemand op heel Vlieland, een kort verhaal uit het laatste boek uit deze reeks over het vakantiehuisje Duinroos op Vlieland: De laatste boot.
Omdat ik bij het overzetten van de teksten vanuit mijn oude blog hiervan geen Worddocument meer kon vinden, heb ik het nog maar een keer gelezen en nu pas (jan. 2016) dit korte verslagje geschreven.

Samenvatting

Een hoogzwangere moeder en haar 10-jarige dochter Renée verblijven enkele dagen alleen in het huisje, omdat vader samen met andere ouders in zijn vakantie nog wat kluswerk op school doet. Moeder laat Renée (met de nodige reserves) wat meer haar eigen gang gaan, omdat ze vermoedt dat dat op het kleine eiland geen kwaad kan. Maar dan vindt Renée vriendjes in het asielzoekerscentrum en is plotseling erg stilletjes. Aan haar moeder wil ze niets vertellen, maar als haar vader eindelijk komt, neemt ze hem in vertrouwen. Hij is geschokt, weet niet goed wat te doen, maar uiteindelijk blijkt alles toch anders dan eerst gedacht.

Leeservaring

Destijds las ik Eilandgasten met redelijk veel plezier, bij De Avondboot was dat al iets minder, al was het leuk om gasten van de Duinroos terug te zien keren op een later moment in hun leven. Bij Het laatste seizoen was het enthousiasme wel bekoeld. Je moet een succesformule nooit helemaal uitmelken. Dit was een van de verhalen uit dat laatste deel. Ik kon me er niets van herinneren. Maar het is zeker geschikt om als los verhaal in een klein boekje uit te geven. In deze tijd (jan. 2016) kan het lezen over de achtergronden en beweegredenen van asielzoekers voor sommigen misschien een eye-opener zijn. Daarom zal ik niets kwaads zeggen over dit Literaire Juweeltje.
Na De laatste boot heb ik niets mee van Vonne van der Meer gelezen. Toch heb ik nog wel enkele boeken van haar in de kast staan. Laat ik maar niet aan De laatste boot blijven hangen en die boeken toch ook maar eens gaan lezen.

Vonne van de Meer - Niemand op heel Vlieland. Naarden, B voor Book, 2006. Bruna, Literair Juweeltje (verhaal komt uit De laatste boot). Hardcover, 60 pg. ISBN: 9789085160700.

© Jannie Tr, januari 2016.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten